Propratno pismo

Šta je propratno pismo?

Propratno pismo (Cover Letter) je dio uobičajne aplikacije u prijavi za posao, koje prati vaš CV. Kako mu i samo ime kaže u pitanju je prateći dokument.

Iako su mišljenja o tome da li poslodavci propratna pisma uopšte čitaju, naša preporuka i savijet je da ih svakako priložite zajedno sa biografijom. Jer, bez obzira na to da li će potencijalni poslodavac pročitati prvo Vaš CV, pa tek onda propratno pismo, ili pak obrnuto, ili ga možda neće čitati uopšte, svi oni očekuju da se propratno pismo nađe zajedno uz vašu biografiju.

Kada se koristi?

Propratno pismo se šalje kada je raspisan javni oglas za radno mjesto, interni oglas za radno mjesto ili ste za njega saznali preko interneta, takođe se šalje prilikom prijave za stipendiju.

Uz CV se šalje propratno pismо, čak i ako nije eksplicitno naznačeno da je propratno pismo potrebno. Ovo pismo ima za cilj da upozna čitaoca sa Vašom biografijom, da uputi na njene važne djelove, a može sadržati i nešto što niste mogli staviti u biografiju zbog nedostatka prostora. U pismu jasno naznačite za koji posao se prijavljujete.

O čemu treba voditi računa

Dokument koji je prilično značajan za Vaše predstavljanje potencijalnom poslodavcu. Jer, bez obzira na sve podatke u biografiji, i na način njene prezentacije, ipak je to samo skup više–manje sličnih podataka koji Vas neće previše izdvojiti od ostalih kandidata. Dakle, propratno pismo je Vaša šansa da ostavite što bolji utisak na potencijalnog poslodavca. I sam stil pisanja propratnog pisma donekle je različit od stila pisanja biografije. Dok biografija u stvari predstavlja sumu Vaših ukupnih znanja i kvalifikacija, taksativno navedenih, dotle je propratno pismo pravi način da potencijalni poslodavac uoči Vašu vještinu u pisanoj komunikaciji. Propratno pismo takođe treba i da Vas predstavi na pravi način, da istakne, a ne pobroji Vaše kvalifikacije, da detaljnije pojasni ono što je u biografiji samo naznačeno. Sve to, sa samo jednim ciljem – da Vam potencijalni poslodavac zakaže usmeni razgovor.

Struktura i sadržaj Propratnog pisma

Propratno pismo je, inače, prilično kratka forma sa jasno organizovanom strukturom. Preporuke u vezi sa izgledom stranice, tipom slova, poravnanjem i ostalim grafičkim i vizuelnim elementima isti su kao i oni koji su navedeni u uputstvu za pisanje CV-a, tako da ih ovdje nećemo navoditi. U zaglavlju pisma navedite Vaše podatke (ime, prezime, adresu, kontakt). Pod kontaktom se podrazumjevaju telefon i eventualno e-mail adresa. Pravila učtivosti nalažu da se broj mobilnog telefona ne navodi, osim ukoliko to poslodavac izričito nije zahtjevao u oglasu, odnosno, ukoliko kandidat nema nijedan drugi.

Ispod adresnih podataka, u lijevom uglu, navodite ime, prezime, funkciju i organizaciju onoga kome se obraćate. Najbolje bi bilo da znate ime osobe koja će čitati Vaše pismo i da se direktno njoj obratite.

Ispod adrese primaoca slijedi datum. Datum se piše arapskim brojkama, bez nule ispred jednocifrenih brojeva, sa tačkom iza. Nakon datuma piše se puno ime mjeseca, pa onda godina sa četiri cifre i tačkom. Ispred datuma možete navesti ime grada iz kojeg pišete (npr. Podgorica, 25. novembar 2014. godine). Pismo počinjete sa Poštovani gospodine/gospođo, a završavate uobičajenim frazama „Sa poštovanjem”, „Srdačan pozdrav” i sl.

U prvom pasusu Vašeg propratnog pisma obavezno treba da navedete za koje radno mjesto konkurišete i gdje ste dobili obavještenja o konkursu. Ukoliko konkurišete na više radnih mesta u istoj firmi, nemojte se stidjeti da to i navedete. U drugom pasusu pisma navedite sve kvalifikacije koje posjedujete i vještine kojima baratate (poznavanje jezika, rad na računaru, učešće na seminarima, obrazovnim skupovima i sl.). Nikako se ne ograničavajte na puko nabrajanje i navođenje. Dodajte kratko i sažeto obrazloženje za svaku od kvalifikacija. Najbolje bi bilo da prethodno stečena iskustva, kvalifikacijame i vještine izložite po nekakvom hronološkom redosledu. Važno je i da procjenite koje su od Vaših vještina interesantne za konretno radno mesto, te da na njih stavite akcenat.

Pretposlednji pasus Vašeg propratnog pisma trebalo bi da potencijalnom poslodavcu da Vaš odgovor na pitanje „Zašto želiš baš taj posao?”. Dakle, potrudite se da ostavite utisak da ste, ne samo prava osoba za taj posao, nego i da je taj posao pravi za Vas.

Na kraju, prije onog „Srdačan pozdrav” obavezno izrazite spremnost za usmeni razgovor, čime potencijalnom poslodavcu sugerišete konkretne namjere.

Ukoliko uz propratno pismo i CV poslodavcu šaljete još neka dokumenta, obavezno navedite, na kraju, propratnog pisma, koja su dokumenta u pitanju. Ukoliko ih nemate biće dovoljno da na kraju propratnog pisma navedete samo CV.


Ovdje možete preuzeti neke od primjera. Propratno pismo 1, Propratno pismo 2

Motivaciono pismo

Šta je Motivaciono pismo?

Motivaciono pismo (Statement of purpose, Motivation letter) je dokument u kome trebate staviti što više ličnih stvari o vama. Njegov cilj je da da stvori sliku o vama, i ubijedi selekcionu komisiju da izabere upravo vaš.

U pitanju je ličniji format pisma, koji treba da prati sadržaj radne biografije, ali treba da kaže sve one pojedinosti koje niste mogli da obuhvatite formatom CV-ja, a bitne su za radno mjesto.

Kada se koristi?

Za razliku od Propratnog pisma koje je danas gotovo nezaobilazni dio prijave za posao, motivaciono pismo se češće koristi u prijavama za upis na fakultet, prijavama za seminare, konferenciju, praksu, prijavama za stipendiju, obuke ali i sve češće kod prijava za posao, pogotovo ukoliko želite da radite u nekoj firmi ali niste sigurni dali postoje otvorene pozicije.

Šta Motivaciono pismo treba da sadrži?

Dokument treba da bude veoma ličan i trebate pokazati ko ste, šta znate i možete, i šta želite. Ukupno gledajući trebate uskladiti vašu biografiju i vaše ciljeve. Zatim trebate navesti ciljeve koji vas motivišu da konkurišete upravo za taj program/posao. Selekciona komisija očekuje da uskladite vaše ciljeve i ciljeve samog programa/posla. Ova stvar se može posmatrati raznoliko: ne trebate izmišljati neke stvari samo da bi se dopali komisiji, ali pokušajte da sebe predstavite upravo u onom svjetlu, kako bi sama komisija željela da vas vidi. Sve ovo čini MP jedinstvenim dokumentom za svaki pojedinačni program pa stoga zahtjeva personalizaciju MP-a za svaki program za koji aplicirate.

Pored kvalifkacija koje zahtjeva program/posao, za koji želite da aplicirate, MP treba da vas predstavi i kao razumnu, razložnu osobu koja nije kofuzna, motivisanu osobu, i osobu koja je uvek spremna na učenje i usavršavanje. Prije nego što počnete da pišete prvu verziju, razmislite malo o sebi, svojim ciljevima i svojim znanjima. Možete početi tako što ćete navesti svoje ciljeve u uvodu. Oblikujte razradu rukovodeći se prethodnim napomenama. Počnite od činjenica - šta ste studirali, gdje ste radili, kakve vas osobine odlikuju i kako se to može uklopiti u program. U drugom djelu biste mogli navesti vaše profesionalne ciljeve i njihovu vezu sa vašim iskustvima. Navedite, ukoliko imate, vaš dugoročni plan, i naznačite kako bi program/posao mogao da se uklopi u sve to. Cilj MP-a jeste da se predstavite kao jedinstvena osoba, upravo onakva kakvu bi oni željeli, tako da dobro razmislite kako će izgledati vaše Motivacioni pismo.

Struktura Motivacionog pisma

Struktura MP-a nije tako komplikovana, i to ne bi trebalo da vas mnogo brine. Niko neće od vas očekivati da zadovoljite odredjenu formu pisanja, kao što se to očekuje prilikom pisanja CV-a. Pišite jasno i logično, nemojte pretjerivati navodeći svoje ciljeve.

Zapamtite, da će vas MP biti jedan od stotinu koje selekciona komisija treba da pročita, tako da dobro pregledajte MP prije nego što ga pošaljete. Jedna od strategija može biti da nakon pisanja prve verzije, nakon nekoliko dana napišete još jedan MP i onda probajte da objektivno ocjenite oba pisma i zatim uporedjujući ih, napišete najbolju verziju.


Ovdje možete preuzeti neke od primjera. Motivaciono pismo 1, Motivaciono pismo 2